Vorige week besteedde de Keuringsdienst van Waarde maar liefst 30 minuten(!) aan de vraag: “Waarom kost het ene pak melk 70 cent terwijl je voor een andere € 1,20 kwijt bent? Het is toch hetzelfde product?” Hoewel ik normaal best een fan ben van de keuringsdienst, moest ik me nu inhouden niet naar het scherm te schreeuwen. Gelukkig kreeg ik van mijn vrouw een kalmerend glaasje melk.
Het antwoord stond immers op tafel, recht voor die -zich immer onnozel voordoende- meneer:
A-Merk versus Oke merk
Rechts het A-merk; Campina. Geheel in lijn met de huisstijl van FrieslandCampina. Waarschijnlijk ontworpen door “zo’n duur bureau” uit Amsterdam. Links Ok€ melk. Ontworpen door het neefje van Piet Oké uit Hengelo. Voor € 50,- en een tray energydrink.
De melk in deze pakken is precies hetzelfde. Melk is melk. En toch betalen mensen liever bijna twee keer zoveel voor ‘het mooie pak’. Ok€ ziet er goedkoop uit. Dat straalt af op het product. ‘Daar zal dan wel iets mis mee zijn.’
Conclusie
Dus, loont het om te investeren in een goede huisstijl! Dat hoeft natuurlijk niet meteen voor €10.000 bij een paar hipsters in Amsterdam. Het kan al voor een heel mooi prijsje bij een leuke club uit Nijmegen.
En voor de mensen van de keuringsdienst; probeer de volgende keer weer nét iets scherper te zijn. Jullie kunnen het!
-Wout
Wout Reinders is Dikke Plaatjesmaker bij Dikke Huisstijl en drinkt eigenlijk helemaal geen melk. Melk is voor zuigelingen.