Niet alleen kleuren, maar ook veel vormen hebben een verborgen betekenis. Je kunt hier rekening mee houden als je gaat kiezen voor bepaalde logo vormen. Deze bevatten vaak een onderliggende boodschap waar je in eerste instantie niet aan denkt, maar die je wel degelijk uitstraalt naar de je doelgroep. De keuze voor bijvoorbeeld een vierkant of een cirkel heeft effect op hoe je merk overkomt. Niet eens zo’n gek idee dus om hier rekening mee te houden bij het kiezen van een logo. Wat voelen je klanten als je kiest voor een cirkelvormig logo?
‘De cirkel is rond…’
De cirkel wordt vaak in verband gebracht met hip en wordt over het algemeen vooral online ingezet. Dat betekent dat je cirkels in een design vaker op een website tegen zult komen dan op print media. Over het algemeen worden cirkels gebruikt om een vorm van volledigheid en verbondenheid aan te geven. Denk hierbij aan een taartdiagram. Alle delen samen vormen een cirkel. Omdat een cirkel geen eenduidig begin- of eindpunt heeft, impliceert het ook beweeglijkheid en mobiliteit. Net als een wiel. De ronde vorm van een cirkel wordt geassocieerd met het vrouwelijke en is verbonden aan liefde, energie en kracht. Ook oneindigheid wordt aan de vorm van een cirkel toegekend.
De cirkel als button of andere call-to-action
In web design wordt de cirkel gebruikt om een button of een call-to-action mee aan te geven. In zulke gevallen wordt er voor een cirkelvormig object gekozen, omdat een cirkel van alle vormen het meest een knop weerspiegelt. het komt vaker voor dat een cirkel wordt gebruikt om een alledaags object mee af te beelden, zoals een wiel, een bal of een fruitsoort. Cirkels worden minder vaak in een logo design gebruikt dan bijvoorbeeld een vierkant of een rechthoek. Dit maakt ze erg geschikt om ergens de nadruk op te leggen of om aandacht te vragen.
Contact opnemen
Ben je nog op zoek naar een bedrijf die jou aan een goed logo ontwerp kan helpen? Neem contact op met Dikke Huisstijl en kom erachter welke vormen en logo’s bij jouw organisatie passen!