Bij Dikke Huisstijl delen we uiteraard onze voorliefde voor mooie ontwerpen en logo’s, maar ook hebben we allemaal een voorliefde voor… PINDAKAAS.
Geloof het of niet, maar iedereen bij ons op kantoor verlaat meerdere malen op een dag z’n bureaustoel voor een rijstwafel met pindakaas. Laat ik het anders zeggen: het gemiddelde aantal potten pindakaas dat er bij ons doorheen gaat, is net zo hoog als het aantal zakken koffiebonen. Goed moment om eens stil te staan bij dit prachtige pindakaas-merk dat iedere Nederlander van kleins af aan kent: Calvé. Hoe zag het dit Calvé pindakaas logo er vroeger uit? En is dit logo in de loop der jaren veel veranderd? Wij zochten het uit.
Stukje geschiedenis van Calvé
De oorsprong van Calvé ligt in Delft. In het jaar 1883. Toen heette dit nog geen Calvé, maar de Nederlandsche Oliefabriek (NOF); met als doel om olie te produceren uit aardnoten. Vooralsnog moesten de Nederlandse huisvrouwen wennen aan dit nieuwe ‘slaolie’ product, maar nadat er in 1893 een prijsvraag werd georganiseerd, werd het een populair product in de keuken! Pindakaas bestond in die tijd dus nog helemaal niet. Dit heerlijke goedje kwam pas na WOII in 1948. Zoals Calvé het zelf op haar website beschrijft: ”Na jarenlang slaolie en mayonaise uit aardnoten gemaakt te hebben, kreeg men in 1948 het idee om een pasta te maken van deze grondstof. Pindakaas, een broodbeleg rijk aan onverzadigde vetten en bron van vitaminen & mineralen, was zeer welkom in de magere jaren na de Tweede Wereld Oorlog.”
Het Calvé logo van NU
Laten we beginnen met het pindakaas-logo van nu: een logo dat iedereen herkent en waar nog steeds de oorsprong van de oude bedrijfsnaam NOF in zit verstopt. Het is op de foto lastig te zien, maar mocht je eens een nieuwe pot pindakaas halen (dit doen wij zo ongeveer elke week), kijk dan eens goed naar het gouden wapen in het zwarte vlakje! Zie jij het?
TERUG Naar vroeger
In de tijd van onze Petje Pitamientje (jaren ’80) met de legendarische “Mijn moeder zegt dat het goed voor me is omdat er zo veel vitamientjes in zitten. Stom, hè? Ik vind het gewoon lekker.”, zag het logo er zo uit. Die herkennen jullie wellicht ook nog wel en deze lijkt in zekere zin al wel op het huidige logo. Enkele variaties op dit logo zie je hieronder:
Nog verder terug
Nog iets verder terug in de tijd vonden we dit kleurrijke Calvé etiket. Op dit etiket worden kinderen opgeroepen om zich aan te sluiten bij ‘De club van stoere pindakaaseters’. Op de achterkant van dit etiket staat letterlijk: ”Jongens en meisjes van Nederland wordt lid van de Calvé pindakaas club, de club van de stoere pindakaaseters.”
Terug naar de oorsprong
In het begin kende Calvé nog geen ‘rond’ etiket, zoals je kunt zien in deze advertentie. Je kunt hier goed zien hoe het Calvé pindakaas logo in de loop der jaren is veranderd. Van een strak eenvoudig etiket naar een druk etiket waarin kinderen, boterhammen, noten en zelfs bloemen centraal stonden. In het huidige logo zie je dat al deze randzaken weer zijn losgelaten. Calvé focust zich in de vormgeving weer op de basis van de pindakaas: de noot.
Is jouw logo ook toe aan een redesign? Dan kun je ons altijd bellen! Potjes pindakaas als bedankje worden zeer gewaardeerd…