Het kopiëren van design of kunst maakt een groot deel uit van hoe design en kunst zich hebben ontwikkeld in al die jaren. En nog steeds. In logo ontwerpen worden er continu bepaalde elementen uit bestaande werken, stijlen en typografie meegenomen en/of juist achtergelaten door creatievelingen waardoor steeds weer nieuwe trends op het gebied van design ontstaan. Met de komst van het internet en de daardoor grote mate aan informatievoorziening is dit alleen maar groter geworden. Hierdoor is de lijn tussen inspiratie en plagiaat flinterdun geworden.
Letterlijke ‘inspiratie’ oftewel kopiëren
Zo zijn er een aantal logo ontwerpen van inmiddels grote internationale bedrijven gelinkt aan al bestaande ontwerpen. Dit werd ontdekt door Spencer Chen (vicepresident van marketing bij het bedrijf Alibaba). In het oude boek ‘The Alphabet In Design’ (Yasaburo Kuwayama) staan meer dan 1500 letterlogo’s uitgewerkt. Per letter van het alfabet staan in dit boek tientallen logo ontwerpen van hoe je een letter kunt vormgeven. Het bizarre hiervan is dat een aantal van deze ontwerpen bijna een op een zijn gebruikt door de grote namen van nu. Wist je bijvoorbeeld dat het logo van AirBnb, Bluetooth en Flipboard allemaal komen uit datzelfde typografie boek uit 1989? Wellicht hebben deze bedrijven de rechten hiervan gewoon gekocht, maar het blijft bijzonder dat er zoveel logo’s zijn gebaseerd op dit boek uit 1989.
Kopiëren is niet alleen slecht
In een situatie als hierboven is het letterlijk kopiëren niet de meest chique manier om een aan logo te komen, echter heeft kopiëren heeft ook goede kanten. Zo helpt het kopiëren van het werk van de ‘meesters’ om je vaardigheden als bijvoorbeeld muzikant, schilder, developer én designer te verbeteren en om te leren van deze meesters. Zo halen vele designers inspiratie uit diverse lettertypen, grids en kleuren van bestaande werken. Kopiëren is echter niet rechtvaardig wanneer je iemand zijn werk kopieert en doet alsof het jouw eigen werk is.
Indirecte inspiratie
Kortom: als designer zijnde is het belangrijk om kritisch te kijken naar wat je inspireert in bestaand werk en waarom. Kies er vervolgens voor om deze indirecte inspiratie te gebruiken voor je eigen werk en kopieer niet het direct. Een goede designer past dit op de juiste manier toe. Oftewel er juist voor kiezen om juist die indirecte elementen uit bestaand werk die het logo en/of huisstijl voor jouw organisatie sterker maken gebruiken: indirecte inspiratie.
Zo is het bijvoorbeeld voor designers ook erg handig wanneer de klant websites, logo’s, kleuren en typografieën aanreikt om te laten zien wat voor stijlen en kleuren zij mooi vinden aan design. Zo begrijpen de designer en de klant elkaar net wat gemakkelijker. Beelden zeggen immers meer dan woorden.
Nog een dikke huisstijl nodig? Neem contact op!
Ben je nog op zoek naar een creatieve designer die een dik logo en/of huisstijl kan ontwerpen? Bel Dikke Huisstijl voor al je logo ontwerpen. Onze gegevens vind je op onze contactpagina. Onze creatievelingen staan voor je klaar om een one of a kind logo te ontwerpen!