De meest bekende logo’s heb je waarschijnlijk al honderden keren gezien, maar heb je ooit wel eens stil gestaan bij de verborgen boodschap? Bij veel logo’s is deze niet direct zichtbaar. Pas wanneer je zo’n logo van dichtbij bekijkt, dan krijg je de verborgen boodschap te zien. Maar over sommige logo’s is zo goed nagedacht, dat je de verborgen boodschap bijna niet meer kunt herleiden. Je zult je dan eerst moet verdiepen in de identiteit van het merk of bedrijf. Eenmaal opgemerkt zal deze boodschap niet meer vergeten worden. Van welke logo’s ken jij de verborgen boodschap?
1. Wielrenner in het logo van Le Tour de France
Wist je dat het logo van de Le Tour de France twee verborgen boodschappen uitstraalt? De eerste is een verborgen wielrenner, die wordt gevormd door de letters “R” en “U”. Die wielrenner rijdt op een fiets, waarbij de wielen worden gevormd door de letters “O”. De laatste “O” is geel gekleurd, dezelfde kleur als de trui die aan de winnaar van het evenement word gegeven. Op een subjectiever niveau suggereert het gele wiel ook het idee van een zon; heel toepasselijk, want het evenement loopt in de zomer.
2. Toblerone en de verborgen beer
Het logo van het Zwitserse Toblerone vergt wat meer kennis van de identiteit en oorsprong van het chocolademerk. In het logo is de bekendste berg van Zwitserland afgebeeld: de Matterhorn. Maar er is nog iets te zien, want in de berg staat een dansende beer. De beer is het symbool van Bern, de hoofdstad van Zwitserland, waar het chocolademerk haar oorsprong kent.
3. Airbnb en het in opspraak geraakte logo
Als je goed naar het symbool van het logo van Airbnb kijkt, dan zal je merken dat het logo een combinatie is van vier symbolen. De eerste is een hoofd om mensen te vertegenwoordigen, de tweede een locatiepictogram om plaats te vertegenwoordigen, de derde een hart om liefde te vertegenwoordigen en de laatste letter A van Airbnb. Het logo kreeg de afgelopen jaren bovengemiddeld veel aandacht, omdat het logo ook wat weg heeft van geslachtsorganen.
4. Unilever en de gevulde U
Unilever streeft naar een duurzaam leven en het logo is daar een visuele uitdrukking van. Het is duidelijk dat de grote blauwe ‘U’ staat voor Unilever. Maar kijk wat dichterbij en je zult zien dat er nog veel meer is. Unilever produceert van alles: eten, drinken, cosmetische producten. Daarom hebben zij allerlei verschillende producten verwerkt in hun logo dat tevens de letter U voorstelt.
5. Van A tot Z winkelen bij Amazon
Amazon is een groot e-commerce bedrijf uit Amerika. De achterliggende gedachte is je waarschijnlijk nog nooit opgevallen, totdat je er op hebt gelet in de wetenschap dat er een boodschap in zit. Simpel inderdaad. De pijl in het logo van Amazon betekent dat er van ‘A’ tot ‘Z’ online gewinkeld kan worden. De pijl stelt ook een glimlach voor. De betekenis daarachter is dat mensen blij worden van online aankopen.
6. FedEx en de pijl van vooruitgang
Het logo van FedEx is misschien wel het bekendste logo met een verborgen betekenis. Het is een typografisch logo dat simpel en herkenbaar is. Toch staat er een verborgen symbool in. De witruimte tussen de letter ‘E’ en ‘x’ vormt een pijl die de richting aangeeft. Het is een symbolisatie van snelheid, vooruitgang en precisie, welke toepasselijk is voor FedEx.
7. Formule 1 en de route naar de finish
De Formule 1 heeft, ruim een jaar nadat het Amerikaanse mediaconcern Liberty Media zich als nieuwe eigenaar meldde, een nieuw logo geïntroduceerd. Het nieuwe logo sluit aan bij de visie die Liberty Media voor de sport heeft en symboliseert: twee auto’s die een bocht nemen en richting de finish gaan.
Het oude logo had ook een verborgen betekenis. Als je goed kijkt naar de witte ruimte tussen de letter ‘F’ en de rode strepen in het Formule 1-logo, zie je nummer 1. De rode strepen van het logo zijn ook bedoeld als een grafische weergave van de snelheid die wordt behaald door Formule 1-wagens.
8. Wikipedia en de ontbrekende puzzelstukjes
Wikipedia is de informatiebron die vrijwel iedereen kent en/of weleens heeft gebruikt. Maar weet je ook wat het logo uitstraalt? Het logo van Wikipedia is een onafgewerkte wereldbol opgebouwd uit puzzelstukjes. De uitleg die Wikipedia biedt is: “Elk stuk draagt een glyph (een letter of een ander teken), wat tevens de meertaligheid van Wikipedia symboliseert.” De lege ruimte bovenaan geeft het onvolledige karakter van het project, de artikelen en talen die nog moeten worden toegevoegd.
9. Adidas stimuleert sportprestaties
Het wereldberoemde sportmerk Adidas heeft haar naam de danken aan de Duitser Adolf Dassler. Het logo van Adidas is veranderd in de loop der tijd, maar één belangrijk element dat altijd behouden is: de drie strepen. De drie strepen symboliseren gezamenlijk een berg. Een berg vertegenwoordigt de levensuitdagingen van een atleet die hij in de loop van de jaren zal moeten doorstaan. Iedereen begint onderaan de bergen en bereikt met Adidas de toppen van haar kunnen.
10. Pinterest voor het vastpinnen van interesses
Pinterest is een sociaalnetwerksite die fungeert als digitaal prikbord voor afbeeldingen. De P staat voor Pin en Interest staat voor interesse. Gebruikers van het platform kunnen ‘interesses’ vast ‘pinnen’ op een van de aangemaakte prikborden. Omdat het woord “pin” en de handeling om iets aan een bord vast te pinnen zo een cruciale rol speelt in de identiteit van het merk, heeft het Pinterest-logo een speldontwerp verborgen in de letter “p”.
11. Mc Donalds en de voedende borsten
Het logo van McDonald’s is een van de meest bekende ter wereld. De Gouden Bogen van McDonald’s stellen in de eerste plaats de letter M voor. Een groot deel van de mensen weet niet dat er vroeger op een andere manier naar gekeken werd. Volgens een ontwerper en psycholoog, die de fastfoodketen in de jaren ’60 adviseerde over het logo, zouden veel klanten het daarnaast ook onbewust associëren met een paar voedende borsten…
12. Het verhaal achter de appel van Apple
Iedereen kent het appeltje wel achterop de iPhone, iPad of Macbook. Over de betekenis van het logo zijn de meningen echter nogal verdeeld. Sommige beweren dat het een verhaal is uit de Bijbel, waar Adam en Eva een hap namen van de verboden vrucht. De boodschap? Een hap van een giftige vrucht zal de mens slimmer maken en dat staat voor wat Apple wil uitstralen. Andere beweren dat Rob Yanov (uiteindelijk ontwerper van het logo) de vrucht heeft nagetekend, nadat hij een hap van de appel had genomen.
13. Beats van Dr. Dre
We blijven even bij Apple, want Apple is sinds enkele jaren ook de eigenaar van het bekende koptelefoonmerk Beats (van Dr. Dre). De meeste mensen denken aan de logo van Beats dat er een B is met een rondje daar om heen. Maar de cirkel is meer dan alleen dat, want het stelt namelijk een mensenhoofd voor. De ‘b’ moet de koptelefoon voorstellen.
14. Picasa is het thuis voor al jouw foto’s
Picasa was een gratis service en programma van Google waarmee foto’s bewerkt en gedeeld konden worden. Inmiddels is Picasa overgegaan in Google Photos. Het kleurrijke logo van Picasa leek op het eerste gezicht op de sluiter van een fotocamera. Maar dit is niet wat het moest voorstellen, want het moest juist een huis voorstellen. De betekenis erachter: Picasa is het thuis voor al je foto’s. Casa betekent in het Spaans huis en pic staat uiteraard voor foto.
15. Gillette heeft een scherp logo
Gillette is een zeer bekend merk van scheermessen. Het logo van Gillette is een typisch typografisch logo. Maar er zit ook een verborgen boodschap in verstopt. Verstopt inderdaad, want deze boodschap is moeilijk te achterhalen. Het eerste i- en g’tje zijn afgesneden, uiteraard om de indruk te wekken dat de mesjes goed scherp zijn. Met deze hints zie je het waarschijnlijk wel.
16. Hyundai staat voor een tevreden koopovereenkomst
Dacht je dat het logo van Hyundai gewoon een H was? Dan heb je het fout! Het logo van de Zuid-Koreaanse autofabrikant staat symbool voor twee personen die elkaar de hand schudden. En dan komt het natuurlijk heel mooi uit dat de eerste letter van het merk overeenkomt met dit symbool. Het symboliseert een tevreden koopovereenkomst tussen klant en bedrijf. Tegelijkertijd laat het bedrijf zien dat het dicht bij de consument staat.
17. North West Airlines
In Nederland wellicht een onbekende luchtvaartmaatschappij, maar daarom niet minder interessant om even goed op in te zoomen. Het logo is namelijk erg origineel en buitengewoon creatief. De kleine pijl in de cirkel vormt de pijl van een kompas, welke de richting van de koers aanwijst. Deze is op een slimme plek gepositioneerd, want vormt van de letter N ook de letter W. En je raadt het al, dit zijn de initialen van het merk.
18. Supermarktketen Carrefour in Franse kleuren
Wie wel eens in Frankrijk is geweest, zal ook vast wel eens boodschappen hebben gehaald in de Franse supermarkt Carrefour. Het logo bestaat uit twee pijlen in een tegenovergestelde richting en in de kleuren van de Franse vlag. De pijlen geven aan dat je bij Carrefour alle kanten op kan qua boodschappen. Maar er is meer, want de witruimte tussen de pijlen vormt een ‘verborgen’ letter C van Carrefour.
19. Sony Vaio
Het merk Vaio van Sony bestaat niet meer, maar het oude logo is een geweldig voorbeeld van een logo met een verborgen boodschap. De boodschap was dusdanig verborgen, dat het voor veel mensen niet te doen was om erachter te komen. Het logo integreert de ideeën van analoge en digitale technologie in één logo, waarbij de V en A worden gebruikt om een analoge golf te vertegenwoordigen en de I en O om binair getal uit de digitale wereld weer te geven.
20. LG zorgt voor een smile
Niet alleen Amazon gebruikt een smiley concept, er zijn nog tal van andere voorbeelden van logo met een lach erin. Neem bijvoorbeeld het logo van LG Electronics met de boodschap ‘Life’s Good’. Het is bewust menselijker gemaakt door er een vrolijk gezichtje van te maken. De initialen van het logo vormen het gezicht, met de letter L als neus en de G vormen de contouren van het gezicht.
21. Het logo van BMW is niet alleen een propeller
BMW betekent: ‘Bayerische Motoren Werke’. In de beginjaren was BMW nog een producent van motoren voor vliegtuigen en daarom denken velen dat het logo van BMW een propeller tegen een blauwe lucht moet voorstellen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de kleuren blauw en wit de kleuren van de staat Beieren vertegenwoordigden. De kleuren staan alleen in een andere volgorde, omdat het in de jaren ’20 niet toegestaan was een nationaal symbool in een commercieel merk te gebruiken.
22. Cisco en de Golden Gate
Cisco is een groot Amerikaans bedrijf uit San Francisco dat gespecialiseerd is in netwerkapparatuur. De streepjes van Cisco stellen magnetische golven voor en komen overeen met de steunpilaren van de Golden Gate brug. De naam Cisco is natuurlijk afgeleid van de plaats waar het bedrijf ooit is opgericht.
23. Tostitos brengt familie en vrienden samen
Tostitos heeft ook goed nagedacht over de positionering van het chips merk. Als je goed naar het logo kijkt dan kan je concluderen dat de letters “T” twee mensen voorstellen. De mensen houden samen een tortilla chip vast en staan klaar om hem in het bord met salsa saus te dopen die door de letter “I” word gevormd. Wat het bedrijf communiceert? Het idee om vrienden en familie samen te brengen met de tortilla chips als gezellig middelpunt.
Zijn wij nog een logo met verborgen boodschap vergeten?
Dit waren de meest beroemde logo’s met een verborgen boodschap. Ken jij nog een beroemd logo die wij niet genoemd hebben, maar wel een verborgen boodschap heeft? Laat het ons weten door te reageren op dit artikel.
Deze gast-blog werd geschreven door Jeroen van der Zwet van JM Promotions.