Blogartikel

Tijdloos logo design

By 27 februari 2018 No Comments

Zeg je logo dan denk je aan… De appel van Apple? De handgeschreven letters van Coca-Cola? Of de ‘golden arches’ van McDonalds? Stuk voor stuk iconen van de moderne tijd. Je hoef maar langs een Mac te rijden en de kinderen roepen van de achterbank “frietjes, frietjes!”.


Tijdloze logo’s.

Maar waarom denkt iedereen juist aan deze merken? Natuurlijk omdat deze multinationals miljoenen uitgeven aan marketing. Maar er is ook iets anders, iets simpelers.


Doordachte eenvoud

Ik heb het al vaker geschreven; Less is more. Dit concept werd in 1947 door Ludwig Mies van der Rohe geïntroduceerd. Hij doelde daarbij op minimalistisch design and architectuur.  Wil je dat iemand een design onthoudt? Zorg dan dat het niet te complex is.

Te veel willen uitleggen

Een veelgemaakte fout. Je bent metselaar dús er moet een troffel in je logo. Of stenen. Of beide! Maar wat bereik je hiermee? Dat mensen ‘een’ metselaar op de A2 zagen rijden. Niet ‘die’ metselaar. Apple heeft geen computer in haar logo, Nike heeft geen schoen. Jij hoeft geen troffel in je logo!

Logofabrieken

We worden momenteel overspoeld door online ‘logofabrieken’ waar je voor 100 piek een logo kan laten maken. Deze aanbieders laten vervolgens een paar Pakistanen op Fiverr wat knippen en plakken. Heb je een frietzaak? Dan zetten ze er een frietje bij. Het je een sportschool? Dan wordt het een dumbell. Bovendien hebben deze ‘designers’ een enorme voorliefde voor kleur. Veel kleuren en verlopen die er nu misschien modern uitzien maar over een paar jaar hopeloos verouderd zijn.


Typische logofabriek logo’s. Veel kleuren en vector afbeeldingen. Niet hoe wij het zouden doen.


Wat moet ik dan wel doen?

Simpel. Houd het simpel. ☺ Wees zuinig met afbeeldingen en kleuren. Zorg voor een pakkende vorm die mensen kunnen onthouden. Realiseer je dat goed design tijd nodig heeft. Een ontwerper moet zich kunnen verdiepen in jou als ondernemer. Wie ben je? Wat wil je uitstralen? Pas als hij dat begrijpt kan hij beginnen met ontwerpen. Op die manier krijg je een tijdloos logo design.

Volg je gevoel

Kies een bureau dat bij je past. Bekijk hun portfolio en volg je gevoel. Zijn wij dat bureau? Neem dan meteen contact met ons op. Heb je geen feeling bij onze ontwerpen? Zoek dan nog even verder. Er is altijd een bureau dat bij jou past.


Enkele logo’s van Dikke Huisstijl.