Het starten van een onderneming is één ding. Maar wanneer je eenmaal een bedrijfsnaam hebt, moet er nog een logo ontworpen worden. Dit hoef je uiteraard niet zelf te doen. Je kunt hierbij hulp inschakelen van Dikke Huisstijl. Toch kan het geen kwaad om ook zelf alvast na te denken over een logo ontwerp. Bij een logo ontwerp heb je de keuze tussen een woordmerk, een beeldmerk of een combinatie. Maar wat is wijsheid? Dikke Huisstijl geeft je in deze blog een aantal tips om je alvast wegwijs te maken.
Woordmerk?
Er zijn verschillende redenen om te kiezen voor een woordmerk of juist een beeldmerk. Een woordmerk is niets meer dan de naam van een organisatie of product. Echter kun je met een woordmerk toch een onderscheidend logo creëren door een keuze in typografie en kleur. Kiezen voor een woordmerk heeft als voordeel dat je de bedrijfsnaam extra benadrukt.
Een woordmerk als logo ontwerp is bijvoorbeeld aan te raden wanneer je:
- Een onderscheidende en unieke bedrijfsnaam hebt
- Jezelf als persoon (met je eigen naam) wilt profileren of
- Een bedrijf hebt met verschillende producten/diensten waardoor het lastig is om die onder 1 afbeelding te vangen.
…Of beeldmerk?
Een beeldmerk is een abstracte weergave van de onderneming door gebruik van een icoon, vorm of een symbool dat het bedrijf representeert. Een van de grootste redenen om te kiezen voor een beeldmerk is wanneer jouw bedrijf al grote naamsbekendheid heeft en klanten ook zonder een woordmerk jouw bedrijf herkennen. Denk bijvoorbeeld aan hoe de M van MC Donalds wereldwijd herkenbaar is. Of dat iedereen weet hoe het Nike teken eruit ziet. Deze merken hebben eerst een combinatie logo gevoerd, maar in de loop der jaren hebben deze merken zoveel naamsbekendheid gegenereerd dat het woordmerk niet meer noodzakelijk is.
Toch kun je als onderneming ook direct voor een beeldmerk kiezen. Dit is een optie wanneer je een symbool gebruikt dat uniek is binnen jouw branche en waarmee jij je in een oogopslag onderscheidt van anderen. Kiezen voor alleen een beeldmerk is ook handig wanneer je bijvoorbeeld meerdere culturen wilt aanspreken met jouw merk: veel symbolen zijn immers universeel.
Of toch een combinatie logo?
Twijfel je of een woordmerk of beeldmerk voldoende zegt over jouw bedrijf? Dan is een combinatie logo wellicht aan te raden. Je voegt zo het beste van beiden samen tot een krachtig logo. Een combinatie logo is met name handig wanneer je:
- Geen unieke bedrijfsnaam hebt
- Bedrijfsnaam niet vertelt welke producten of diensten je levert
- Wanneer je nog naamsbekendheid op wil bouwen.
Onze tips voor een goed logo ontwerp
Doordat je het symbool altijd samen met de naam laat zien, is je logo sneller uniek. Denk daarom alvast na over:
- Welke beelden je vindt passen bij je bedrijfsnaam
- De identiteit van je bedrijf
- De markt waarin je je begeeft: formeel of informeel
- De kernboodschap die je wilt overbrengen aan je doelgroep
- Of je bedrijf een al gevestigde naam heeft of dat je nog naamsbekendheid op wil bouwen.
Hulp bij uw logo ontwerp?
De keuze voor jouw logo ontwerp hoef je uiteraard niet helemaal zelf te doen, daar kun je het beste een ervaren grafisch vormgever voor inschakelen. Dikke Huisstijl heeft de expertise in huis om met je mee te denken over een goed logo ontwerp en kan voor jou een complete huisstijl ontwerpen. Interesse in een logo ontwerp van Dikke Huisstijl? Neem dan contact op met Dikke Huisstijl om een vrijblijvende afspraak te maken. Bel naar 024-2024028 of vul het contactformulier in voor een sterk logo ontwerp!