Het is een stokoude uitspraak (1855) en sommigen van jullie zullen het een uitgemolken begrip vinden, maar toch geldt het nog altijd: ‘less is more’. Dat werd vorige week nog maar eens bewezen. Een startende ondernemer had een eigen logo ontwerp gemaakt en vroeg om de mening van een groep creatievelingen. Iedereen vond het logo mooi, maar ook te gedetailleerd, te druk en te veel van alles wat. Hierdoor viel de kracht van het logo volledig weg. Waar ligt dat aan en hoe zorg je ervoor dat jij zelf niet dezelfde fout maakt?
De kracht van minimalisme
De achterliggende gedachte van ‘less is more’ gaat over het geloof dat schoonheid en waarde toenemen en een boodschap beter overkomt als ‘overbodige’ elementen geskipt worden. Hoe minder woorden of beelden je nodig hebt om de boodschap over te laten komen hoe beter. Met andere woorden: een goed concept past op een bierviltje. Maar hoe pas je dit zelf toe in je logo ontwerp?
Gaat ‘less is more’ ook op bij jouw logo?
Dikke Huisstijl is graag je man bij het verbeteren of ontwerpen van een logo dat beter tot zijn recht komt met het ‘less is more’-principe, maar je kunt hier zelf natuurlijk over nadenken. We hebben een checklist met vragen voor je gemaakt die je kunt gebruiken voor het beoordelen van communicatie-uitingen. Online én offline, in tekst én beeld, inhoudelijk én grafisch:
- Neem altijd het doel als uitgangspunt: wat wil je bereiken?
- Welke informatie is het belangrijkst? Wat moet de ontvanger onthouden?
- Vraag jezelf bij elk element af of het iets toevoegt aan je boodschap. Zo niet: press delete!
- Versterkt de gekozen afbeelding je boodschap of leidt het juist af?
- Is je beeldmerk ook nog herkenbaar met een paar elementen minder? Good job!
- Is de uitspraak ‘’all clear’’ van toepassing? Oftewel: maakt jouw pay-off duidelijk wat de core-business is? Hier geldt ook: hoe minder woorden je nodig hebt om uit te leggen wat jou product is en waarom het goed is, hoe meer vertrouwen je wekt.
Het is eigenlijk vrij simpel: maak het je ontvangers zo makkelijk mogelijk om je boodschap te begrijpen. Communiceer de essentie, communiceer één idee en maak geen compromis. Zo voorkom je dat de ontvangers zelf een focus moet leggen en de bedoelde boodschap aan hen voorbij gaat.
Kom een keer kletsen!
Wil je een keer kletsen over hoe jouw logo krachtiger kan worden door het ‘’less is more’’ principe toe te passen? Of heb je überhaupt nog geen logo ontwerp en wil je een sterk(e) logo of huisstijl? Bel ons: dan zorgen voor de perfecte combinatie van al deze elementen! Dikke Huisstijl, als je durft!